چشم شما کجايي است؟


 

نويسنده:دکتر شکوفه شجاعي




 

مقايسه مدل چشم‌ها در کشورهاي گوناگون
 

در کارتون‌هاي چيني يا ژاپني حتما ديده‌ايد که چشم شخصيت‌هاي کارتوني، چند برابر چشمان مردم چين و ژاپن است. ژاپني‌ها و چيني‌ها و به‌طور کلي ملل شرق آسيا، چشمان ريز و بادامي دارند و شايد به همين دليل است که حتي در نقاشي‌هاي کارتوني خود سعي مي‌کنند تا به چشماني درشت‌تر دست يابند...
نيم نگاهي به چشمان ملل مختلف جهان نشان مي‌دهد که مردم نقاط مختلف دنيا مدل چشمان مخصوص به خود دارند. ايراني‌ها و ساکنان خاورميانه در تمام دنيا به داشتن چشم‌هايي درشت و زيبا شهرت دارند و اين بخش از صورت، حرف اول را در زيبايي چهره مي‌زند.

مانکن برزيلي، چشمان ژاپني
 

به تازگي يکي از مانکن‌هاي برزيلي دست به اقدام شگفت‌انگيزي زده است که به عقيده خودش او را زيباتر کرده است. اين مانکن، مقداري سيم نايلوني به صورت ايمپلنت در چشمان خود کار گذاشته است تا چشمان خود را کشيده‌تر کند و به صورت چشمان زنان‌ آسيايي که چشماني کشيده دارند، درآورد. جالب است بدانيد اين مانکن تلاش کرده است چشمان خود را به صورت چشمان ژاپني‌ها درآورد.
اين مانکن برزيلي با انجام اين جراحي که چهل و دومين جراحي پلاستيک روي صورتش است، به رکورددار اول جهاني که مانکن ديگري است که 47 جراحي پلاستيک روي صورتش انجام داده است نزديک مي‌شود البته اين عمل‌هاي جراحي عجيب و غريب بيشتر مخصوص مانکن‌ها و شخصيت‌هاي ناسالم و بيمار است. وقتي خبرنگاران شبکه خبري فاکس‌نيوز از او پرسيدند که چرا به چنين عمل جراحي عجيب و غريبي دست زده است او گفت که هدفش فقط اين بوده است که در گروهي که فعاليت دارد به خاطر زيبايي متفاوت چهره‌اش بيشتر شاخص شده و شغل و مرتبه بهتري به دست آورد. بد نيست بدانيد اين مانکن برزيلي 36 ساله آن‌قدر عاشق جراحي پلاستيک بوده است که با يک جراح پلاستيک ازدواج کرده است و همسر او تاکنون 10 عمل جراحي روي صورتش انجام داده است.

چشم‌ها و کشورها
 

اگر از شرق آسيا تا خاورميانه و بعد از آن به اروپا و آفريقا و آمريکاي شمالي و جنوبي و قطب‌جنوب سري بزنيد و فقط از چشمان مردم اين مناطق مختلف دنيا، عکس‌هايي تهيه کنيد و آنها را کنار هم قرار دهيد، مي‌بينيد که شکل چشم‌ها در ملل مختلف دنيا بسيار با يکديگر متفاوت است. معمولا ساکنان خاور دور، قطب جنوب، برخي از کشورهاي آمريکاي جنوبي و سرخ‌پوستان، چشم‌هاي کوچکي با زاويه‌‌اي تيز دارند که بيشتر به چشم بادامي شهرت دارند. بد نيست بدانيد تقريبا 50 درصد از آسيايي‌ها، يک چين در پلک بالايي‌شان دارند و در يک تکنيک جراحي زيبايي که ويژه آسيايي‌ها است، مقداري از پوست و چربي از پلک بالايي آنها بيرون کشيده مي‌شود تا اين چين در پلک بالايي‌شان از بين برود. اين روش جراحي زيبايي باعث مي‌شود فاصله بين خط رويش مژه و ابروها بيشتر شده و اين همان چيزي است که افرادي که از اين مدل از چشمان خود خسته شده‌اند به دنبال آن هستند.

هشدار جراحان زيبايي
 

معاون پژوهشي مرکز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشکي ايران با تاکيد بر لزوم معاينه دقيق چشم قبل از اعمال جراحي پلاستيک اطراف چشم مي‌گويد: «معاينه دقيق چشم سبب مي‌شود که اگر چشم مشکلي داشته باشد قبل از جراحي يا در حين جراحي رفع شود تا بعد از جراحي، بيمار دچار عوارض نشود.»
دکتر محسن بهمني کشکولي، دانشيار دانشگاه علوم پزشکي ايران، جراحي‌هاي پلاستيک چشم را جراحي‌هاي زيبايي که در اطراف چشم و با محوريت چشم انجام مي‌شوند، تعريف مي‌کند و مي‌گويد: «جراحي‌هايي نظير جراحي پلک، ابرو، پيشاني و گونه که نزديک چشم هستند مي‌توانند بر عملکرد چشم و ضمايم آن اثر بگذارند همچنين جراحي مجاري اشکي، حدقه چشم و چشم مصنوعي نيز از ديگر انواع جراحي‌هاي پلاستيک چشم هستند.» وي مي‌افزايد: «هر نوع تزريقي که در اطراف چشم، پيشاني و خط اخم انجام شود نظير جراحي پلاستيک پف پلک، افتادگي پلک و ابرو در صورت انجام نشدن معاينات قبلي مي‌توانند اثرات زيان باري بر چشم داشته باشند.» دکتر بهمني کشکولي، خشکي زياد از حد چشم، زخم قرنيه، بسته نشدن کامل پلک‌ها، از کار افتادن پمپ اشکي، اشک ريزش، به خارج برگشتن و شل شدن پلک را از عوارض اثرات زيان بار جراحي‌هاي پلاستيک اطراف چشم، بدون معاينه قبلي دانست. معاون پژوهشي مرکز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشکي ايران با اشاره به صدمه عضلات داخل چشم به عنوان مهم ترين عارضه، اظهار کرد: «هدف اين نيست که اعمال جراحي زيبايي پلاستيک انجام نشود بلکه به دليل تاثير بر چشم و ضمايم چشمي، معاينه قبل از جراحي توصيه مي‌شود.»
منبع:http://www.salamat.com